Regels voor jouw nieuwe standaard.
Verkoop is al een eeuwenoud vak. En een van de belangrijkste onderdelen van een succesvol bedrijf. Maar hoe kan het dan dat vrijwel iedereen maar gewoon wat “doet”. Daarom hebben wij voor jou de belangrijkste regels op een rijtje gezet. Zie het als jouw nieuwe guide!
- Mensen kopen met emotie en verantwoorden het daarna met logica.
- Verkoop de verandering, niet het product of de dienst.
- Geef geen korting. Bepaal wat je waard bent en blijf bij je standaard.
- Leer begrijpen wat mensen zeggen met hun lichaamstaal.
- Het is makkelijker om een pijn op te lossen dan een verlangen..
- Als je denkt dat je een prospect niet kan helpen, ben dan ook eerlijk met jezelf. Probeer je niet in allerlei bochten te wringen om een deal te scoren.
- Onderhandel op de waarde die je toevoegt. Niet op de prijs.Iemand uit groep 5 moet begrijpen wat je in een mail schrijft. Maak het niet te moeilijk.
- Gebruik de taal van jouw klant om meer en sneller te verkopen.
- Hoe minder focus je legt op het binnenhalen van een deal, hoe beter het gaat. Probeer niet te “hongerig” aan tafel te zitten bij een klant. Jij hebt hem niet nodig, maar hij jou!
- Een matig product met sterke marketing verkoopt beter dan een goed product met slechte marketing.
- Als je de prijs noemt zeg dan, “Het is een eenmalige investering van 8.000,-” en niet “De prijs is 8.000,-” of “Het kost 8.000,-.”.
- Een gewonnen discussie is een verloren order. Ga weg bij het verdedigen van de opmerking van je prospect. Ga direct terug naar waarom je in gesprek bent met elkaar. Namelijk om te creëren.
- Specifieke woorden en getallen zijn geloofwaardiger dan algemene nietszeggende beweringen. “Je krijgt meer omzet.” → “Je omzet groeit met 22%.”Afbeeldingen bij geschreven reviews maken het geloofwaardiger.
- Je hebt geen dure website of logo nodig om een product te verkopen.
- Als je product een duidelijk garantie resultaat heeft zal dit sterk bijdragen aan de verkoop ervan.
- Een prospect geeft niets om jouw voorstel, alleen om wat jouw voorstel voor hem gaat doen.
- Geef meer waarde achteraf dan verwachtingen vooraf.
- Gebruik metaforen om jouw prospect mee te nemen in jouw standpunt. Stel dat een prospect wilt wachten met kopen, zeg dan bijvoorbeeld. “Een paraplu wil je altijd kopen als de zon schijnt. Wacht niet te lang.”
Is een van de regels niet duidelijk of wil je hier meer uitleg over?
Laat het ons weten, we sparren graag met je!
Succes!
Groetjes,
Team Seels