Geven en krijgen.
Verkoop kan soms lastig zijn. Zeker bij mensen die bij voorbaat al "sceptisch" zijn. Probeer in dit geval altijd de vraag te stellen; “Is deze persoon sceptisch of kritisch?” Want met een kritisch persoon werken is doable. Maar een sceptisch persoon zal toch nooit meebewegen in jouw richting. Het helpt soms om dit in je eigen woorden te vertellen aan een prospect. Zo laat je ook direct zien hoe jij in de wedstrijd zit.
Maar… Hoe kun je ervoor zorgen dat prospects meegaan in je verhaal?
Gebruik onderstaande stappen om hier invloed op uit te oefenen.
Stel vragen waar mensen “nee” op antwoorden.
Het klinkt misschien een beetje gek maar mensen zeggen liever nee dan ja. Wat “nee zeggen” voelt minder eng. Als je ja zegt stem je ergens mee in en dan ben je ook verantwoordelijk voor die keuze.
Dus, in plaats van:
“Ben je het er mee eens dat we X gaan doen?”
Kun je dus beter vragen:
“Heb je er bezwaar tegen dat we X gaan doen?”
Benoem negatieve consequenties van positieve effecten.
Bijvoorbeeld:
“Als je deze 5 stappen gaat toepassen in je sales strategie, krijg je meer klanten dan je aankunt.”
“Meer klanten dan je aankunt” is de negatieve consequentie.
Wees selectief.
“De Seels Genius Hub is niet bedoeld voor mensen die beïnvloeding een vies woord vinden.”
Hierdoor denk je (bewust of onbewust) na over de vraag: behoor ik tot de doelgroep?
Is het antwoord ja? Dan voelt de Genius Hub automatisch meer passend. Hierdoor ben je meer betrokken.
Want: de Genius Hub is niet voor iedereen, maar wel voor mij.
Benoem bezwaren op een proactieve manier.
Bezwaren zijn er altijd. Of je ze nu benoemt of niet. Wij als mensen denken sneller negatief dan positief. En we zullen altijd op zoek gaan naar een addertje onder het gras. Proactief benoemen van bezwaren heeft een groot voordeel: je laat zien dat je je prospect serieus neemt. En dat vergroot het vertrouwen. En weet je wat daarnaast nog mooier is? Je geeft jezelf daarmee de kans om met een goed weerwoord te komen.
Bijvoorbeeld:
“Wat ik mensen vaak hoor zeggen is dat accountmanagers zelf hun acquisitie moeten doen.” (bezwaar)
“Om dat punt te verduidelijken, dat vind ik zelf ook! Alleen is het niet effectief. Je wilt de tijd van je accountmanager immers goed indelen. Daarom is de Seels methodiek een ideale aanvulling.” (weerwoord)
Hierdoor geef je de prospect het gevoel dat jij ‘in zijn team’ zit.
Reverse psychology in de optimale vorm!
Kijk of je een van deze stappen een keer kan toepassen in een gesprek., Zodra je ‘m goed onder de knie hebt, kun je er eentje toevoegen. Zo maak je er je standaard van.
Vragen? Laat het ons weten.
Succes!
Groetjes,
Team Seels