Hoe zorg je voor de juiste overdracht van jouw verhaal?

Communicatie.


Het is ontzettend belangrijk. Vaak verliezen we ons in de presentatie slides, het maken van oogcontact, onze houding, onze stem en allerlei andere technieken. Maar het belangrijkste vergeten we meestal: de boodschap.

 

Wat is het doel van de presentatie?


Het scoren van een deal? Nee. Eigenlijk niet. Want na jouw presentatie wordt jouw afspraak besproken met andere DMU’s binnen het bedrijf. In de meeste gevallen maken zij de keuze om wel of geen zaken te doen.

Dus stel jezelf opnieuw de vraag: Wat is het doel van de presentatie?

Ik zal je helpen. Het is ervoor zorgen dat iemand gelooft in jouw product of dienst. Dat doe je niet door allerlei grafieken, bewijsmateriaal, werkwijzen en andere zaken te tonen. Want hoe sterk, goedkoop, efficiënt of effectief deze ook zijn, zolang de ander er niet in gelooft is het niets waard!

Allemaal leuk en aardig dit. Maar hoe zorg je er dan voor dat iemand erin gelooft? Dat doe je te werken via de “Actie → Overtuiging → Bewijs” pyramide.


Uitleg pyramide.


Start met de actie: wat is het doel van de presentatie? Welke beslissing moet de persoon uiteindelijk nemen? In ons geval willen we dat onze contactpersoon overtuigd is van onze werkwijze en inziet waarom hij met ons moet samenwerken.

Deze beslissing creëren we door de juiste overtuigingen in te zetten. Dit zijn grotere ideeën waarin je iemand kan meenemen. In ons geval kunnen dat deze 3 ideeën zijn. Deze onderbouwen we met een verhaal, afbeelding of data.

Als de ander is overtuigd van de vooraf bepaalde actie gaat de rest vanzelf!

Zie deze video voor een toelichting op dit document.‍

Succes!

Groetjes,

Team Seels